Selasa, 14 Oktober 2008

GEJAL DEMAM TIFOID

Gejala demam tifoid

# Demam (39 hingga 40° Celsius)

# Badan terasa lemah

# Sakit kepala

# Sakit perut

# Hilang selera makan

# Cirit-birit (kanak-kanak)

# Sembelit (orang dewasa)

Diagnosis, komplikasi dan rawatan

Diagnosis tepat boleh dilakukan dengan dua cara iaitu ujian kultur darah (pada minggu pertama selepas demam) atau kultur najis. Bagaimanapun, cara ini jarang dilakukan kerana ia tidak praktikal.

Menurut Dr Lim, komplikasi demam tifoid jarang berlaku. Kebanyakan pesakit segera berjumpa doktor kerana gejala demam tifoid menyebabkan mereka berasa lemah, tidak bertenaga, sakit perut dan kepala sehingga menjejaskan aktiviti harian.

Namun jika dibiarkan dan tidak mendapat rawatan segera, demam tifoid boleh menyebabkan:

# Pendarahan usus

# Penembusan usus (usus menjadi bocor atau berlubang)

# Peritonitis (keradangan membran yang mengalas abdomen)

# Renjatan (bagi kes serius)

# Kematian (bagi kes serius)

“Kematian akibat demam tifoid tidak sepatutnya berlaku kerana ia boleh dirawat dengan mudah melalui pengambilan antibiotik seperti ampicilin, trimethorprim-sulfametahoxale dan ciproflaxin.

“Pesakit akan menunjukkan kesan positif dalam masa dua hingga tiga hari selepas mengambil antibiotik. Pesakit yang gagal mendapat rawatan pula boleh mengalami demam sehingga berbulan lamanya.

“Jangkitan bakteria demam tifoid tidak hilang walaupun gejalanya tiada. Penyakit boleh muncul kembali dan berjangkit kepada orang lain,” katanya.

Selain mengamalkan kebersihan ketika menyedia, memasak dan menyimpan makanan, penyebaran bakteria ini boleh dihentikan melalui pengambilan vaksin.

Ketika ini pengambilan vaksin diwajibkan ke atas semua pengendali restoran atau gerai makanan. Namun, masalah boleh timbul kerana banyak pengusaha mengambil pekerja sambilan yang tidak mendapat suntikan vaksin tifoid.

Malah, kita juga perlu lebih berhati-hati apabila membeli juadah berbuka kerana risiko mendapat jangkitan bakteria S typhii sentiasa ada. Beli makanan daripada gerai bersih dan penjualnya turut mengambil langkah dalam memastikan juadah dijualnya selamat iaitu menggunakan bekas makanan bertutup, senduk bersih dan berasingan bagi setiap jenis makanan serta tidak mengambil makanan (contohnya kuih) dengan tangan.

Jika anda diserang demam tifoid dan mendapat rawatan, beberapa langkah penting perlu dipatuhi iaitu:

# Habiskan semua antibiotik yang diberi mengikut jadual

# Basuh tangan dengan sabun setiap kali selepas keluar dari tandas

# Elak memasak atau menghidang makanan kepada orang lain untuk mengurangkan risiko jangkitan

# Buat pemeriksaan sampel darah atau najis bagi memastikan bakteria S typhii tiada lagi dalam badan anda



Cara mengelak demam tifiod:

# Elak makanan dan minuman berisiko tinggi dapat membantu anda daripada penyakit cirit-birit, kolera dan hepatitis A

# Beli air minuman yang dimasak atau dibotolkan

# Makan makanan yang dimasak saja dan ketika masih panas

# Elak makan sayur-sayuran mentah atau buah-buahan yang tidak dikupas kulit.

# Elak membeli makanan daripada warung tepi jalan, terutama berhampiran lalu lintas yang sibuk. Kebanyakan demam tifiod membabitkan makanan atau minuman yang dijual secara terbuka di tepi jalan

# Kupas buah atau sayur selepas mencuci tangan dengan sabun

# Elak minuman berais kerana bimbang sumber air yang digunakan untuk membuat ais itu tercemar. Bakteria ini boleh hidup lama di dalam persekitaran sejuk

# Pengendali, pengusaha dan pekerja restoran perlu mendapatkan suntikan pencegahan demam tifoid setiap tiga tahun. Suntikan ini juga perlu jika anda mahu melancong ke negara yang banyak kes demam tifoid (sekurang-kurangnya seminggu sebelum berangkat). 



SOURCE:   http://serikasih.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan