Ahad, 26 Oktober 2008

MODEL HIBRID

Pengeluar fokus model hibrid

Oleh Mohd Razlan Salleh 
mrazlan@hmetro.com.my 





KRISIS kelembapan ekonomi dunia tidak mengganggu kelancaran Pameran Motor Paris 2008 (Paris Motor Show) memperagakan beberapa model konsep dan jentera terbaru untuk pasaran global.

Pameran selama 15 hari bermula 4 hingga 18 Oktober lalu itu berjaya dengan penyertaan lebih 360 kenderaan dari 25 negara.


Malah, kegawatan tidak melemahkan semangat 1.43 juta peminat kenderaan seluruh dunia hadir di pameran itu.

Kenderaan mesra alam terus mendapat perhatian selain jentera yang menggunakan enjin lebih berkuasa, aerodinamik dan berteknologi tinggi.

Kebanyakan pengeluar kenderaan dunia kini lebih memberi fokus kepada pengenalan model hibrid, berkuasa elektrik dan penjimatan minyak melalui penggunaan bahan bakar alternatif selain petrol.

Sebanyak 20 kenderaan konsep dipamerkan di Pusat Ekspo Porte de Versailles, Paris yang anjurkan Organisation Internationale des Constructeurs d'Automobiles, Perancis.

Antaranya model konsep yang mendapat perhatian terdiri daripada Audi A1 Sportback, BMW X1, Chevrolet Orlando, Citroen GT, C-Cactus Hybrid dan Hypnos, Honda Insight, Lamborghini Estoque.

Maserati GranTurismo MC, Mazda Kiyora, Mercedes-Benz Concept, Mini Crossover, Nissan Nuvu, Peugeot Prologue dan Peugeot RC, Pininfarina B0, Renault Ondelios dan Z.E, Saab 9-X Air BioHybrid dan Ssangyong C200.

Audi A1 Sportback adalah kenderaan konsep generasi kedua yang dipamerkan di pameran kali ini.

Kenderaan lima pintu itu hasil kejayaan pembangunan projek khas yang dikenali sebagai 'Metroproject Quattro'.

Ia dijana enjin hibrid yang dipadankan bersama enjin petrol 1.4 L klac berkembar menjadikan pertambahan kuasa sebanyak 27 kuasa kuda (bhp) daripada enjin asal.

A1 Sportback mencatatkan masa 7.9 saat untuk jarak 62 batu sejam (mph) apabila kuasa elektrik memacu roda hadapannya.

Citroen GT adalah model terbaik hasil kerjasama Citroen dan pengeluar simulasi perlumbaan terkenal Jepun, Polyphony Digital.

Jentera seberat 1,400 kilogram (kg) itu menggunakan sel bahan api sebagai nadinya menghasilkan 780 bhp daripada empat motor elektrik yang terdapat pada enjinnya.

Selain itu, model Citroen C-Cactus dicipta berdasarkan konsep pokok kaktus yang boleh hidup tanpa perlu menerima air yang banyak.

Ini terbukti apabila C-Cactus hanya memerlukan bahan bakar serendah 3.4 liter untuk jarak perjalanan sejauh 100 kilometer (km).

Honda Insight generasi kedua adalah antara model yang menjadi pertaruhan Honda untuk pasaran Eropah.

Model itu memerlukan 3.53 liter bahan bakar untuk perjalanan sejauh 100 km dan lebih menjimatkan daripada model Civic Hybrid yang menggunakan 5.88 liter bahan api untuk jarak perjalanan sama.

Bagi penggemar Ferrari, pelancaran California dijangka mendapat sambutan hangat berikutan ia satu-satunya model kenderaan mewah itu dengan tempat duduk lebih luas.

California dijana enjin 4.3 L V8 yang menghasilkan 453 kuasa kuda dengan klac berkembar tujuh kelajuan. Model ini adalah yang pertama menggunakan sistem suntikan terus petrol.

Keseluruhannya, pameran motor tertua (pertama kali diadakan pada 1898) itu memberi keyakinan semula kepada pengguna kemampuan dan keprihatinan pengeluar automotif dunia yang peka dengan kepupusan bahan bakar dan cenderung menggunakan bahan alternatif mesra alam.


SOURCE:  MYMETRO ONLINE
KRISIS kelembapan ekonomi dunia tidak mengganggu kelancaran Pameran Motor Paris 2008 (Paris Motor Show) memperagakan beberapa model konsep dan jentera terbaru untuk pasaran global.















Tiada ulasan:

Catat Ulasan