Rabu, 16 Julai 2008

LAMAN WEB MESRA PENGGUNA

3 FAKTOR LAMAN WEB MESRA PENGGUNA





Apa yang membuatkan sesebuah laman web itu mesra pengguna? Sebenarnya, terdapat banyak faktor di luar sana yang mempengaruhi keberkesanan sesebuah laman, namun, mari kita mulakan dengan 3 faktor yang terpenting.


Laman Yang Cepat Dipaparkan


Apa yang saya maksudkan ialah kepantasan page load sesebuah laman. Walaupun kini semakin ramai yang menggunakan internet yang lebih laju, namun masih ada yang menggunakan sambungan dial-up yang lebih perlahan. Malah, dengan sambungan internet yang laju, sesetengah laman tetap mengambil masa yang lama untuk dipaparkan. Kebanyakan pelawat agak kurang sabar untuk menunggu laman ini dipaparkan sepenuhnya seterusnya jika page load anda mengambil masa yang agak lama, anda boleh kehilangan prospek pelanggan.


Faktor yang mempengaruhi kepantasan page load ialah bilangan dan saiz imej yang anda paparkan, flash dan macromedia, dan sesetengah kod. Ini semua saya panggil sebagai beban laman dimana ianya akan memberatkan laman anda untuk dibuka. Seeloknya, kurangkan pengguna imej-imej yang terlalu besar serta hiasan lebih menggunakan flash.



Navigasi

Semua pengguna mahu kemudahan untuk pergi dari satu laman ke satu laman untuk mencari maklumat yang mereka kehendaki. Satu faktor yang besar bagi laman web yang mesra pengguna adalah dengan menawarkan navigasi yang mudah dan kemas. Titik navigasi sepatutnya diletekkan di tempat yang konsisten. Contohnya, jika link-link anda pada laman utama ditempatkan di sebelah kiri laman, maka kesemua laman yang lain harus meletakkan link tersebut ditempat yang sama, menggunakan elemen yang biasa digunakan seperti laman Tentang Kami ataupun laman Hubungi Kami.


Sebagai peraturan am, setiap laman haruslah boleh dicapai melalui tidak lebih daripada 2 klik daripada homepage anda. Bagi laman yang lebih besar, mungkin ini agak susah untuk dicapai. Tetapi, anda boleh tawarkan sitemap ataupun carian sitewide bagi membantu pengguna untuk mencari apa yang mereka hajati.


Informasi

Pengguna melayari laman anda kerana mereka inginkan sesuatu. Samada mereka ingin membaca artikel, mencari maklumat ataupun ingin mengambil tahu tentang servis yang anda tawarkan, apa yang penting sekali ialah bagi anda untuk menawarkan informasi yang diharapkan oleh pengguna-pengguna ini.


Laman anda perlu mempunyai maklumat yang lengkap dan mendalam mengenai apa yang mereka harapkan. Kerana itulah mereka melayari laman anda pada mulanya, kerana mereka mempunyai tanggapan bahawa laman anda ada menawarkan informasi yang mereka perlukan. Adalah penting bagi anda untuk tidak menghampakan harapan pengguna anda. Jika mere berpuas hati, mereka akan datang semula ataupun memperkenalkan laman anda kepada rakan-rakan anda. Ini dapat meningkatkan lagi trafik anda, bukan?


Sememangnya ini hanyalah perkara am sahaja. Banyak lagi yang anda perlu titik beratkan bagi membina sebuah laman yang mesra pengguna. Perlahan-lahan tetapi konsisten, kita bina laman yang berkualiti :)


ARTICLES SOURCE: http://www.sarahiduponline.com

6 ulasan:

  1. Usuаlly I don't learn article on blogs, however I would like to say that this write-up very compelled me to take a look at and do so! Your writing style has been amazed me. Thank you, quite great post.

    Visit my web site :: lloyd irvin

    BalasPadam
  2. I seldom leave a response, however i did some searching and wound up here "LAMAN WEB MESRA PENGGUNA".
    And I actually do have 2 questions for you
    if you usually do not mind. Could it be only me or does it look like some
    of the responses look like written by brain dead visitors?
    :-P And, if you are writing at additional online social sites, I'd like to follow everything new you have to post. Would you list of every one of your shared pages like your linkedin profile, Facebook page or twitter feed?

    My homepage fantastic cream golden retrievers content

    BalasPadam
  3. The other day, while I was at work, my cousin
    stole my apple ipad and tested to see if it can survive a 25 foot drop, just
    so she can be a youtube sensation. My apple
    ipad is now destroyed and she has 83 views. I know this is entirely off topic but I had to share it
    with someone!

    Take a look at my web page ... golden retriever lab mix puppy

    BalasPadam
  4. My brother suggested I would possibly like this web site.
    He was once totally right. This put up truly made my
    day. You cann't consider simply how much time I had spent for this info! Thank you!

    My website - good golden labrador retriever puppies material

    BalasPadam
  5. Hello, all is going fine here and ofcourse every one is sharing facts, that's truly good, keep up writing.

    Feel free to surf to my web site ... fantastic black lab golden retriever information

    BalasPadam
  6. I аm regular гeаder, how are you everyboԁy?
    This paragraph роsted at this web page is геally plеasant.



    Feel frее to surf to mу web blog
    reputation management

    BalasPadam