Sabtu, 26 Julai 2008

PEMBULI CYBER

TIPS MENGATASI PEMBULI CYBER




Apa itu pembulian siber (cyberbullying)?


Pembulian siber merujuk kepada cara yang digunakan untuk melakukan gangguan ataupun pembulian kepada seseorang individu menggunakan teknologi. Pada zaman sekarang, pembuli siber tidak terhad kepada metod fizikal, surat dan telefon lagi, bahkan telah menggunakan kemudahan alat-alat elektronik yang canggih seperti email, mesej-pantas, laman web, gambar digital, telefon bimbit, dan lain-lain lagi untuk tujuan kurang baiknya.


Cara membuli menggunakan siber adalah seperti ugutan, penyebaran perkara memalukan, dan juga ’stalking’ kepada si mangsa. Cara yang digunakan sekarang adalah amat popular kerana dengan penyebaran di internet, perkara memalukan tersebut akan tersebar dengan lebih meluas, cepat dan amat berkesan.


Bagaimana anda boleh mengelakkan diri anda menjadi mangsa?

1. Hati-hati ketika memberikan maklumat peribadi diri. Caranya adalah dengan menghadkan maklumat peribadi tersebut kepada orang tertentu sahaja. Dengan ini maklumat akan terjaga, dan dapat sebarang kebocoran dapat dikesan dengan pantas.


2. Elakkan daripada meng’hangat’kan situasi. Jika anda menjadi mangsa ‘buli’ internet, bergantung kepada situasi juga, anda dinasihatkan mengambilkira opsyen ‘berdiam diri’. Kadangkala jika anda memberikan respon kepada si pengugut, atau pembuli, mereka akan lebih teruja untuk meneruskan hasrat tersebut.


3. Dokumenkan aktiviti internet anda. Jika boleh, anda rekodkan semua aktiviti online anda termasuk masa dan tarikh. walau bagaimanapun, jika anda kaki internet, perkara begini susah dilakukan.


4. Laporkan pembulian siber kepada pihak yang berkenaan. Anda boleh melaporkan pembulian siber ke pihak yang berkenaan, sama ada bos anda (jika berkenaan syarikat) ataupun pihak berkuasa seperti polis. Selain itu, aktiviti serangan siber boleh juga dilaporkan kepada MyCert Malaysia di sini.


5. Lakukan ‘pencarian’ diri anda sendiri di internet. Laman web seperti Google kadangkala akan mengindeks nama anda dan juga data-data peribadi anda dalam enjin cariannya. Selain itu, dengan timbulnya banyak portal, dan laman web sosial seperti friendster, myspace, dan lain-lain lagi menjadikan diri anda begitu terdedah kepada sebarang serangan.


Melainkan anda ada tujuan tertentu untuk mem’promosi’kan diri, anda boleh bersedia mengambil risiko mengabaikan beberapa perkara tersebut. Selamat melayari internet.





ARTICLES SOURCE: http://www.mywindowsxp.info

Tiada ulasan:

Catat Ulasan