Jumaat, 8 Ogos 2008

SUSU BAYI

Susui bayi hingga 6 bulan




PERATUSAN kaum ibu menyusukan badan di Malaysia masih rendah berbanding negara lain.


“SAYA lebih selesa menyusukan bayi menggunakan susu formula berbanding susu badan. Setahu saya, menyusukan bayi dengan susu badan boleh menjejaskan bentuk badan si ibu.


Ini antara pandangan di kalangan wanita yang baru menjadi ibu. Ramai berpendapat, susu ibu memberikan impak negatif. Benarkah tanggapan tersebut?

Pada tahun 1988, satu kajian menunjukkan lebih 50 peratus pelbagai bakteria didapati dalam 141 susu formula bayi dari 35 negara. E. sakazakii merupakan salah satu bakteria yang dikenal pasti mampu mengancam kesihatan bayi.


Dalam kajian tersebut, antara 40 hingga 80 peratus bayi yang baru lahir mati akibat dijangkiti bakteria berkenaan. Apakah anda ingin melihat si kecil juga mati dan sakit disebabkan bakteria yang terkandung dalam susu formula, sedangkan, anda mampu melindungi kesihatan bayi dengan memberikan susu badan?


PROSES menyusu badan dapat mengeratkan kasih sayang antara ibu dan anak.


Bagi meningkatkan kesedaran kepentingan susu badan, Biro Maklumat Penyusuan Susu Ibu dengan kerjasama Dana Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (Unicef), menganjurkan forum bertajuk, Wanita Kerjaya dan Penyusuan Bayi.

Menurut wakil Unicef Malaysia, Youssouf Oomar, menyusukan bayi dengan bukan susu ibu boleh meningkatkan risiko penyakit cirit-birit, inflamasi paru-paru, infeksi telinga, masalah pernafasan dan banyak lagi.

“Masalah ini tidak akan berlaku kepada bayi sekiranya kaum ibu menyusukan anak dengan susu badan. Pada masa yang sama, susu ibu juga dapat menguatkan penglihatan dan memori IQ, selain mengelakkan penyakit asma, diabetes dan kanser.


“Bukan hanya bayi sahaja yang memperoleh kebaikan, tetapi ibu juga memperolehnya. Dengan memberi susu badan, ibu dapat mengurangkan risiko kesakitan payu dara dan kanser ovari,” jelas Youssouf.


Kebaikan menyusu badan


Sementara itu, Prof. Dr. Seri Suniza Suffian memberitahu, tiada susu yang lebih baik daripada susu ibu. Bayi sepatutnya diberi susu badan sebaik sahaja dilahirkan dan perlu diteruskan sehingga bayi berusia enam bulan.

Ini kerana proses penyusuan badan dapat mengubah kehidupan wanita bergelar ibu pada hidup yang lebih bermakna.

Banyak kelebihan yang boleh didapati daripada menyusu badan. Antaranya, proses ini mengurangkan pendarahan selepas bersalin dan darah haid.


SERI SUNIZA SUFFIAN


“Lebih menarik, ibu dapat mengurangkan berat badan melalui penyusuan badan. Justeru, saya tidak faham mengapa masih wujud tanggapan menyusu badan boleh menjejaskan bentuk badan si ibu.


“Perlu diketahui, setiap wanita mengalami penambahan berat badan sebanyak 12 kilogram ketika hamil. Terdapat juga, sesetengah wanita hamil mengalami sindrom metabolisme seperti obesiti, tekanan darah, penambahan glukosa. Jadi, penyusuan susu badan sangat membantu,” jelasnya pada forum Penyusuan Susu Badan dan Reproduktif di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Atas faktor tersebut, kajian mendapati, wanita lebih cenderung mengambil pemakanan tambahan untuk mengekalkan bentuk badan. Padahal, wanita hamil lebih digalakkan mempraktikkan diet seimbang.


Ini kerana pengambilan makanan tambahan secara berlebihan dan diperbuat daripada ramuan yang tidak sesuai, boleh menjejaskan kesihatan dan air susu ibu.

Selain itu, penyusuan susu badan membantu menstabilkan endometriosis wanita selepas bersalin. Endometriosis merupakan kondisi di mana tisu lapisan yang sepatutnya kekal di uterus, berada di bahagian lain.


Bukan itu sahaja, kita juga dapat mengurangkan risiko osteoporosis. Sekiranya, selama lapan bulan ibu menyusukan susu badan kepada bayi maka tulang mereka akan menjadi semakin kuat.


TUMBESARAN kanak-kanak lebih baik dan produktif dengan susu ibu.


“Penyusuan susu badan dapat mengelakkan wanita daripada mengalami penyakit kronik seperti kanser payu dara, kanser ovari dan kanser endometrial. Namun begitu, kanser payu dara masih boleh didapati sekiranya ahli keluarga mengalami penyakit yang sama.

Ada pendapat yang mengatakan jika ibu tidak menyusukan anak, maka susu badannya boleh menyebabkan kanser payu dara. Pendapat tersebut disangkal oleh Dr. Seri Suniza. Ini kerana tanggapan itu adalah mitos semata-mata.


Merungkai persoalan mengenai kesan susu ibu akibat proses bertungku, urutan dan bengkung selepas bersalin, Dr. Seri Suniza menjelaskan, proses-proses itu tidak mendatangkan sebarang impak buruk. Sebaliknya, ia melancarkan peredaran darah.

Namun, pengambilan jamu atau makanan tambahan sebarangan tidak digalakkan kerana ia bukan sahaja boleh menjejaskan susu ibu tetapi juga bayi. Misalnya, ruam di bahagian mulut dan pipi bayi berpunca daripada masalah itu.


HIV positif


Bagi kaum wanita dan golongan ibu yang menghidap HIV positif pula, Kementerian Kesihatan Malaysia tidak menyarankan mereka menyusukan anak. Pada tahun 1980, kajian menunjukkan HIV boleh dijangkiti menerusi susu badan.

Disebabkan ibu tidak dapat menyusukan anak kerana HIV, mereka dinasihatkan berjumpa doktor bagi mendapatkan pandangan dan langkah yang wajar diambil.




“Saya ingin menasihatkan ibu-ibu supaya tidak merokok ketika hamil dan selepas bersalin. Ini kerana asap rokok boleh menjejaskan susu badan.

“Jadi, fikirkanlah langkah yang terbaik untuk diberikan kepada anak anda. Jangan disebabkan kelalaian dan kesilapan yang kita lakukan, bayi menjadi mangsa,” tambahnya.

Berdasarkan statistik terbaru, hanya dua daripada tujuh bayi di Malaysia diberikan susu badan selama empat bulan dan dua bulan pertama selepas dilahirkan. Sepatutnya, tempoh penyusuan disarankan selama enam bulan. Mengapa perkara ini berlaku?


ARTICLES SOURCE: http://www.kosmo.com.my/kosmo

Tiada ulasan:

Catat Ulasan