Rabu, 27 Ogos 2008

ANWAR KE PARLIMEN

Anwar kembali ke Parlimen




BUKIT MERTAJAM - Penasihat Parti Ke- adilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibra- him kembali ke Parlimen selepas 10 tahun setelah memenangi pilihan raya kecil Perma- tang Pauh semalam.


Beliau yang meraih 31,195 undi menewaskan calon Barisan Nasional (BN), Datuk Arif Shah Omar Shah yang mendapat 15,524 undi dengan majoriti 15,671 undi.

Kemenangan Anwar, 61, di kubu kuatnya memang dijangka, namun undi yang diperoleh beliau meningkat berbanding yang diraih iste- rinya, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dengan majoriti 13,398 undi.


Seorang lagi calon dari Angkatan Keadilan Insan Malaysia (AKIM), Hanafi Mamat, 61, pula hilang wang deposit RM10,000 apabila hanya meraih 92 undi.

Keputusan diumumkan Pengurus Pilihan Raya, Roslan Yahaya di Institut Penguruan Tuanku Bainun pukul 10 malam.


Turut berada bersama Anwar, isteri beliau Wan Azizah, anak mereka Nurul Izzah, Ketua Menteri, Lim Guan Eng serta beberapa Ahli Parlimen dari PKR dan DAP.

Sementara itu, Anwar yang bersyukur dengan kemenangan itu berharap semua pihak menerima keputusan tersebut dengan baik.


Katanya, menerusi kemenangan ini beliau akan meneruskan agenda yang dijanjikan kepada rakyat.

Dalam pada itu, Arif Shah memberitahu, beliau akan terus memberi khidmat bakti seperti biasa kepada masyarakat di kawasan tersebut.

"Saya tidak rasa apa-apa. Sebenarnya saya dipilih oleh parti untuk bertanding sebagai calon BN. Kalah dan menang terletak di tangan pengundi," katanya ketika ditemui pemberita di rumahnya di Seberang Jaya di sini.

Beliau memberitahu, kekalahan itu berpunca daripada peratus kehadiran pengundi BN yang amat lemah.


Dalam pada itu, Hanafi yang ditemui memberitahu, biarpun kalah beliau sudah dapat menyampaikan mesej perpaduan yang dibawanya.

"Pengundi yang memilih saya itu memang memahami mesej yang saya bawa," katanya.


Sebanyak 110 saluran di 25 pusat mengundi, dibuka kepada 58,459 pengundi pada pukul 8 pagi.

Peratusan keluar mengundi merosot kepada 65.25 peratus berbanding Pilihan Raya Umum Mac lalu 81 peratus.



SOURCE: http://www.kosmo.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan