Jumaat, 8 Ogos 2008

SAIFUL PATUT DI DAKWA

‘Saiful pun patut kena dakwa’



KUALA LUMPUR – Mengapa hanya saya yang kena dakwa?


Itu persoalan yang dikemukakan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap pertuduhan mahkamah jika beliau didakwa melakukan hubungan seks di luar tabii dengan bekas pembantunya secara sukarela.


“Kalau suka sama suka, kenapa hanya saya yang dipanggil (dakwa), bagi saya ia lebih kepada satu pendakwaan politik,” katanya sewaktu ditemui di luar Mahkamah Sesyen di sini semalam.

Menurut Anwar, kertas pertuduhan yang dikemukakan semalam secara jelas menyatakan Saiful bersetuju melakukan perbuatan seperti didakwa itu dan pendakwaan sepatutnya turut melibatkan Saiful.


“Laporan awal Saiful kepada doktor mendakwa yang beliau telah diserang, tetapi laporan polisnya belum diberikan kepada kami.

“Jadi anda tahu kenapa laporan itu belum diberikan kepada kami. (Jadi) supaya mereka (pendakwaan) boleh menipu kami,” kata Anwar.


Oleh itu katanya, beliau amat kesal dengan pendakwaan tersebut yang tetap diteruskan dengan mengandaikan ia sebagai ‘pendakwaan paksa’ oleh orang tertentu.

“Pertuduhan itu bertujuan untuk memalukan saya, tetapi saya tidak malu. Saya melihatnya sebagai permainan politik,” katanya dan menurut Anwar, laporan perubatan itu telah disesuaikan untuk memastikan pendakwaan boleh mendakwanya dengan pertuduhan liwat.


Kata Anwar, beliau telah menandatangani sendiri bon peribadi itu tanpa melibatkan sumber kewangan lain.

Malah jelasnya, dana dan pasport miliknya juga masih kekal dengannya.



ARTICLES SOURCE: http://www.kosmo.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan